מגיפת הטבק העולמית – ממה אנחנו רוצים לצאת כמעשנים?

*אנשים שהגיעו להישגים גדולים שחשובים להם, לא חיכו שזה יקרה להם לבד, הם יצאו החוצה, גייסו עזרה וגרמו לזה לקרות.

מאמרים רבים שנכתבו מביעים את היחס לעישון כמגפה. מגיפת הטבק.

כולנו יודעים את העובדות – אבל עד היום הן לא עזרו לנו להיגמל. אנחנו גם יודעים שעישון פסיבי גורם למותם של מאות אלפים, כתוצאה ממחלות לב, מחלות דרכי הנשימה ומחלות ריאה וסרטן ריאות.

לפני כשלוש וחצי שנים החליט משרד הבריאות הישראלי לכלול את העישון הפסיבי ברשימת גורמי הסיכון לחלות בסרטן, בעקבות מחקר שנערך ב-162 מדינות והתפרסם בכתב העת הרפואי “The Lancet”, שהוכיח שעישון פסיבי גרם את מותם של כ-603 אלף לא-מעשנים ב-2004 – אחוז אחד ממקרי המוות באותה שנה ברחבי העולם. מספר הנשים שנפגעו היה גדול בהרבה ממספר הילדים שנפגעו, שהיה גדול ממספר הגברים.

העובדה שעישון פסיבי מסוכן לבריאות היתה ידועה כבר בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת, אבל זה היה המחקר הראשון שהעריך את התחלואה מעישון פסיבי בהיקף עולמי. המחקר התבסס, בין השאר, על נתונים מסקרים קודמים בנוגע למידת החשיפה לעישון פסיבי. ילדים נחשפים בעיקר לעישון של הוריהם, מבוגרים נחשפים לעישון של בני זוג ועמיתים לעבודה. בעקבות פרסום המחקר אמר פרופ’ מרדכי קרמר, מנהל המכון למחלות ריאה במרכז הרפואי רבין בפתח תקווה: “בשנים האחרונות אני רואה יותר ויותר בני זוג וילדים של מעשנים, שמודעים לסכנות הטמונות בעישון פסיבי. הם מנסים לחנך את הוריהם ואת בני זוגם. בני המשפחה לעתים ‘מלשינים’ על המעשנים במרפאה, ורבים נשלחים לסדנאות גמילה מעישון על ידי בני משפחתם. המודעות הגוברת אמנם מביאה לכך שרבים מהמעשנים יוצאים מהמשרד או מהבית לפני הדלקת הסיגריה, אולם בתיהם של מעשנים בכל זאת ספוגים בעשן שבני המשפחה נחשפים אליו”.

ישראל נכללה במחקר בקבוצת מדינות מערב אירופה, שבהן חשופים 51% מהילדים, 35% מהגברים ו-32% מהנשים לעישון פסיבי. בראש רשימת המחלות על רקע עישון פסיבי נמצאות מחלות הלב, שלהן יוחסו 379 אלף מקרי מוות בעולם בשנת 2004. 165 אלף ילדים מתו מזיהומים בדרכי הנשימה התחתונות בעקבות עישון פסיבי, 36,900 מבוגרים מתו מאסתמה ו-21,400 מסרטן ריאות.

לפי ההערכות, מקרים אלה מתווספים ל- 5 מיליון מקרי מוות בשנה של מעשנים אקטיביים.

“יש לזכור שהעישון הפסיבי לא עומד בפני עצמו, אלא מתווסף לזיהום האוויר ולחשיפה תעסוקתית”, מסכם קרמר, “כל החשיפות הללו מצטברות ומעלות את הסכנה למחלות ריאה כגון שיעול כרוני, אסתמה, מחלה חסימתית וסרטן”.

אנחנו כחברה חולים במחלה קשה – מגיפת הניקוטין שהיא גידול ממאיר באיברים שלנו, כבני אדם וכחברה. הסיבה הראשונה והעיקרית למוות – אשר ניתנת למניעה.

החדשות הטובות הן, שכחברה אנחנו פועלים על מנת לצאת מהמצב הזה, כולל פעולות פוליטיות ויוזמות חברתיות שמתרחשות כפועל יוצא.

איך התחילה המגיפה?

האירופאים הראשונים שהגיעו לאמריקה גילו את הטבק שבו השתמשו האינדיאנים המקומיים גם כטקס וגם כדרך ליהנות ולהעביר את הזמן. צריכת הטבק הייתה בעיקר בעישון או בלעיסה ובמאה ה- 18 לעסו טבק כיוון שהתנאים לא הבשילו לעישון טבק בקנה מידה מסיבי. מארה”ב הגיע הטבק גם לאירופה.

בעקבות המהפכה התעשייתית והתפתחות מכונות התעשייה לייצור המוני, לצד תעשיית הגפרורים, ההובלה במערכת הרכבות וחידושים טכנולוגים אחרים ניתן היה לייצר סיגריות בקנה מידה המוני ותעשיית הפרסום הפכה את העסק לעוד הרבה יותר רווחי.

כך היה במשך קרוב ל 100 שנים עד שהתוצאות השליליות של הטבק עלו על פני השטח.

תעשיית הטבק האמריקאית עשתה כל מה שהיתה יכולה, ושפכה כסף רב מאוד, על מנת למנוע מהציבור לדעת על הנזקים – כולל שקרים גלויים.

כולל, בשנות ה-60′ פעולה מסיבית בהשקעה של מיליוני דולרים של לחצים פוליטיים מצד תעשיית הטבק האמריקאית, על הקונגרס בארה”ב, על מנת להוציא את המריחואנה מחוץ לחוק – כדי שהסיגריות יישארו השולטות בשוק. הם הצליחו!!!

כאשר הבינו כי אינם יכולים לכסות את העובדות הם פנו לאסטרטגיה הגנתית של לנסות לייצר עובדות לפי ראיית העולם שלהם, לנסות להזמין מחקרים שיגידו מה שהם רוצים שיגידו. כשהם הבינו שנכשלו לעשות את זה אז הם פנו לאסטרטגיות אגרסיביות יותר והעמידו פנים כאילו הם מייצרים סיגריות “בריאות” יותר עם פילטרים שאמורים “להגן” מפני הנזקים.

למרות החיבור המאוד חזק של הון ושלטון בארצות הברית ולמרות החיבוק החונק של תעשיית הטבק את הממשל, הייתה צניחה משמעותית בצמיחה של העישון בארצות הברית בעיקר בשל הכרזות משרד הבריאות האמריקאי, קמפיינים נגד העישון והמודעות שעלתה בקרב הציבור. ועם זאת תעשיית העישון עדיין הולכת וגדלה מכיוון שהתעשייה הזאת, דוחפת את הסיגריות לשווקים במדינות מתפתחות ופחות מודעות.

כך, למרות שמשנות ה-60 יש בארצות הברית ירידה משמעותית בצריכת הסיגריות, השוק העולמי הכפיל את עצמו מכיוון שהשוק האסייתי וגם האפריקאי מפגר אחרי האמריקאים מבחינת מודעות ומבחינת בקרה וניהול של הממשלות. ההערכות הן שבהינתן שוק חופשי שבו הערך הגבוה הוא רווח, והמדינה אמורה להתערב כמה שפחות בשוק הפרטי, עישון רק ילך ויגבר וימשיך להיות המקור העיקרי למוות ותחלואה בעולם היום.

מאמרים נוספים

תשאיר פרטים כאן ונחזור אלייך